Adviezen voor positief opvoeden

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Adviezen voor positief opvoeden

Achtergrond

Adviezen voor positief opvoeden

Positief opvoeden zorgt voor minder gedrags- en emotionele problemen bij kinderen en jongeren. Bovendien helpt positiviteit jou als opvoeder om minder gestrest, boos of neerslachtig te zijn. Een dubbele win!

Opvoeden is niet altijd eenvoudig, maar er zijn een heleboel praktische adviezen die kunnen helpen. Thuis, maar ook op school of in de klas. Je leest ze hieronder.

Geef een compliment!

Het geven van complimenten is erg belangrijk. Een kind vindt het fijn om te horen dat hij iets goed gedaan heeft en dat je trots op hem bent. Jouw erkenning en waardering zijn erg belangrijk voor zijn zelfbeeld. Complimenten motiveren een kind om zich goed te gedragen, moedigen hem aan om nieuwe dingen uit te proberen en geven zelfvertrouwen. Een compliment zorgt ervoor dat een kind voelt dat hij belangrijk voor je is.

Kinderen die te weinig complimenten krijgen, krijgen het gevoel dat ze niet genoeg zijn. Kinderen die teveel complimenten krijgen, worden gemakzuchtig. Ze zijn verwend met aandacht en complimenten. Het is dus de kunst om een kind precies de hoeveelheid complimenten te geven die hij of zij nodig heeft.

Hoe geef je een compliment?
Zie je iets wat een kind goed gedaan heeft? Geef hem dan meteen een compliment:
– noem het kind bij naam en zeg wat je hebt gezien
– zeg daarna dat je blij bent met zijn gedrag
– geef het kind eventueel een extra beloning met een aai, kus, knuffel of schouderklopje.

Zorg voor een veilige en stimulerende omgeving

Kinderen hebben een veilige en stimulerende omgeving nodig om in op te groeien. Door ervoor te zorgen dat onveilige dingen, zoals schoonmaakmiddelen of een schaar/mes buiten het bereik van het kind liggen. Maar denk ook aan spullen die voor het grijpen liggen, zoals planten of de afstandsbediening. Als je dit goed hebt opgeborgen geeft het ontspanning aan jou en het kind. Je hoeft je minder te focussen op de veiligheid van het kind en je hoeft niet meer constant te roepen: “Niet aankomen!”. Dat laatste zorgt er weer voor dat het kind ongestoord kan spelen en nieuwe dingen kan ontdekken.

Zorg voor uitdaging

Kinderen houden ervan om interessante en uitdagende dingen te doen. Daar hoef je echt niet het allernieuwste en duurste speelgoed voor te kopen. Je zult zien dat kinderen die lekker spelen en actief bezig zijn, zich niet vervelen en minder lastig zijn. Onthoud: kinderen die zich vervelen zullen zich ook sneller misdragen! Spelen moet je leren, dus help een kind op weg met een spel of knutselwerk en geef het later een compliment voor het zelfstandig spelen.

Zorg dat een kind weet waar hij of zij aan toe is

Kinderen houden van voorspelbaarheid. Regels, routines en tradities helpen daarbij. Ze kunnen een gezin zonder veel moeite door de dagelijkse dingen heen loodsen, waardoor er tijd en ruimte overblijft voor de dingen die er echt toe doen. Ook op school werken deze principes goed. Dus denk er eens over na; wat zijn jullie huisregels? Hoe doen jullie dat in bijvoorbeeld de decembermaand?

Bereid je voor op wat er gaat komen

Ga je bijvoorbeeld naar de supermarkt terwijl je weet dat er pepernoten in de schappen liggen? Weet dan hoe je wilt reageren als je kind vraagt om pepernoten. Antwoorden is dan heel eenvoudig: “Als Sinterklaas in het land is kopen we pepernoten.” Of: “Na Sintmaarten praten we pas over Sinterklaas.” Alles is daarin goed als het voor jullie maar werkt. Bij de volgende keer dat je kind om pepernoten vraagt is je antwoord al snel een tegenvraag: “Wat hadden we afgesproken?” Hierdoor leert een kind dat zeuren geen zin heeft en jij hoeft niet ter plekke te bedenken wat je wel en niet wil.

Zorg voor tradities en routines in de klas

Op school werken deze principes ook goed. Een kind dat moet wachten heeft ruimte om te klieren of anderen van het werk te houden en zijn werkhouding te verliezen. Hoe kun je overgangen zo inrichten dat zowel de wat tragere als de supersnelle kinderen zich veilig en gestimuleerd voelen?

Waarschijnlijk heb je in de klas al tradities en routines, maar zet je ze ook bewust in zodat ze jou ontlasten? Bijvoorbeeld: ‘Bij juf Maaike ga je altijd eerst lezen als je binnenkomt en dan mag je niets zeggen.’ Leerlingen houden van voorspelbaarheid zodat ze weten wat er komt. Ze kunnen zich dan vrij ontwikkelen in het kader dat er is. Jij, als leerkracht, bent niet permanent de politie agent,  maar je kunt je beroepen op: ‘Zo zijn onze manieren’.

Maak regels

Kies voor een beperkt aantal regels die nodig zijn om de veiligheid te bewaken. Alle andere afspraken probeer je in routines te vangen onder het mom ‘Zo zijn onze manieren’. Routines zijn bijvoorbeeld: bedtijden, rustig de klas binnenkomen, aan tafel eten, vragen om drinken.

Regels zijn altijd positief geformuleerd, eerlijk, gemakkelijk op te volgen en altijd te handhaven.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..