Blog: De dirigent in je brein

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / De dirigent in je brein

Achtergrond

Blog: De dirigent in je brein

Na al die jaren, blijf ik me nog steeds verbazen. Verbazen over hoe verschillend kinderen kunnen zijn in een gezin. Terwijl de klok 9 uur aanwijst, begint de thuisschooldag van mijn kinderen. Ik kijk naar mijn puberzoon, die languit op de bank ligt. In de vakantiestand, met een headset op ligt hij YouTube-filmpjes te kijken. Terwijl mijn dochter van 10 jaar al begonnen is met haar schoolwerk aan de eettafel. Het lijkt wel alsof de verschillen nu nog duidelijker zijn als iedereen thuis is. Als we allemaal al een half uur aan het werk zijn, zie je weer die verschillen. Dochter gaat zelfstandig verder, vraagt soms om hulp en houdt de weekplanning erbij. Terwijl zoonlief echt niet meer verder kan in zijn beleving omdat hij niet in zijn schoolmail kan komen voor de opdracht.

Executieve functies bij hoogbegaafde kinderen
Ook van verschillende ouders met hoogbegaafde kinderen in mijn omgeving hoor ik, dat het soms nog een hele klus is om hun kroost aan het werk te krijgen en te houden. Doordat hoogbegaafde kinderen snel en vaak onbewust leren en weinig ervaring hebben met fouten maken, hebben deze kinderen minder ervaring en inzicht hoe ze hun werk- en leerhouding zelf kunnen aansturen.

Dit heeft te maken met de executieve functies. Ofwel dit zijn de basisvaardigheden die je nodig hebt om je taken te kunnen uitvoeren. De executieve functies zijn als het ware de dirigent in je brein.

Die basisvaardigheden hebben prachtige namen, die je een grote winkans zouden geven als je ze zou gebruiken bij het spelen van galgje met je kinderen. Taakinitiatie, reactie-inhibitie, volgehouden aandacht en metacognitie om er maar eens een aantal te noemen.

Je aandacht erbij houden
Terug naar onze werk-,school-, huishoudingdag, want hoe zorg je ervoor dat je kinderen goed geconcentreerd bezig blijven met hun schoolwerk terwijl de parkieten tsjilpen, vader in een conference call zit en kleine zus van 7 jaar bedenkt dat het nu tijd is om jeugdjournaal te kijken?

Het boek “ Slim maar…”  geeft een aantal goede tips  om de “volgehouden aandacht”  te stimuleren.

  • Laat het kind geleidelijk de aandachtspanne vergroten.
  • Gebruik een klok, zandloper of horloge waarmee je het tijdsverloop zichtbaar kunt maken.
  • Zorg dat de taak interessant voor een kind is.
  • Zorg dat het kind na de taak iets heeft om naar uit te kijken.
  • Geef complimentjes als het kind het lukt om de aandacht erbij te houden

Daarnaast kun je voor oudere kinderen de volgende vragen stellen om de leerlingen te begeleiden in het volgehouden aandacht (Via SLO-website):

  • Hoe zorg je ervoor dat je je niet laat afleiden door iets of iemand?
  • Raak je afgeleid omdat de taak niet uitdagend of zinvol is?
  • Houd je je aandacht er ook bij als je te moeilijk of te makkelijk is?
  • Zie je wat je van bepaalde opdrachten leert?
  • Zie je wat jouw schoolwerk bijdraagt aan wat je wilt bereiken?
  • Kun je zelf iets inbrengen in het werk dat je doet?

Lees hier meer over op de site van SLO

Tot slot
Vergeet niet in deze tijd, terwijl we als gezin dicht op elkaar leven, dat de executieve vaardigheden, slechts een onderdeel zijn van een kind. Het zegt niets over zijn intelligentie, behulpzaamheid, en vriendelijkheid. Elk kind is uniek en heeft zo zijn eigen kwaliteiten, want zo is mijn puberzoon wel de grootste fan van mijn kookkunsten en maakt hij ons vaak aan het lachen!

Angelique van der Hoogt
Onderwijsadviseur Cedin, ECHA-specialist in gifted education en plusgroepbegeleider

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..