Blog: Hoe help ik mijn hooggevoelig kind deze coronacrisis door?

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Hoe help ik mijn hooggevoelig kind deze coronacrisis door?

Achtergrond

Blog: Hoe help ik mijn hooggevoelig kind deze coronacrisis door?

Voor alle kinderen, ouders, gezonde of zieke mensen geeft de coronacrisis extra stress.  Dit is bij hooggevoelige kinderen niet anders. Zij zijn denkers en maken zich veel eerder zorgen dan andere kinderen. Erg belangrijk dus om rekening mee te houden! Maar hoe doe je dat?

Hieronder geef ik je tips en hoop ik je wat handvatten te bieden. Heel veel succes in deze spannende en inspannende tijd. Zorg als eerste goed voor jezelf. Als jij goed in je vel zit kun je beter met deze prikkels van jezelf en je kinderen omgaan.

Slapen lukt niet
Een voorbeeld van een meisje dat hooggevoelig is: Anna denkt na over de coronacrisis en gaat met mama naar de winkel. Wie komen daar allemaal? Wat als er iemand hoest? Oh help, ik ben gisteren bij oma geweest. Ik weet niet of ik al besmet ben, gelukkig worden kinderen minder ziek.  Straks wordt oma ziek en gaat ze dood.

’s Avonds ligt Anna in bed en roept in paniek mama. “Wat is er?”, vraagt mama. “Oma gaat dood, want ik ben bij oma geweest.” Mama snapt niet hoe Anna hier bij komt.  Maar Anna maakt in haar hoofd heel veel linkjes, waardoor het heel logisch is dat oma dood zal gaan omdat zij op bezoek is geweest.  Voordat Anna gekalmeerd is en kan slapen moet het verhaal ontrafelt en bijgesteld worden.

Tips:

  • Zorg voor duidelijke en heldere informatie en beperk het voortdurend kijken naar ontwikkelingen met betrekking tot corona. Eén keer per dag bijvoorbeeld het jeugdjournaal kijken is genoeg. En soms is het zelfs beter om over te slaan, omdat je kind alleen maar onrustig wordt.
  • Ga in op vragen, maar zorg ook dat je kind daarna weer overgaat naar luchtigere onderwerpen. Bijvoorbeeld na een gesprek over hoe lang je nog niet op bezoek mag bij opa en oma vraag je: “Wat ga je nu doen? Met de Lego spelen of op de trampoline?”

Rust in je hoofd en in je lijf
Hooggevoelige kinderen hebben erg veel baat bij rust, regelmaat en ritme. Nu het dagritme van de school is weggevallen, is het belangrijk om toch een dagritme te houden. Voor heel veel hooggevoelige kinderen betekent het niet naar school gaan dat ze minder prikkels hebben. De geluidsprikkels die een volle klas met zich meebrengt zijn verdwenen, en ook alle gevoelens die je van andere kinderen aan kunt voelen zijn nu even weg. Dit betekent dat ze zich juist beter kunnen concentreren op het leren. Spreek daarom een vaste tijd af in een rustige omgeving om te leren. Bijvoorbeeld: tijdens schooltijd zitten we aan de keukentafel en werken we van half negen tot tien uur aan onze taak.

Tips:

  • Maak een weekplanner met alle activiteiten van de week en neem deze elke ochtend of de avond van te voren door, zodat je kind weet waar het aan toe is. Hang de weekplanner zichtbaar op zodat je kind hiernaar kan kijken als hij of zij het niet meer weet. Plan inspanning en ontspanning in.
  • Een hooggevoelig kind heeft veel baat bij een vast eet- en drinkritme. Het is belangrijk elke twee à drie uur iets te eten/ drinken.
  • Een hooggevoelig kind laadt op door even in de natuur te zijn. Laat je kind tussendoor even lekker buiten spelen als dat kan.

Een moment voor jezelf
Het nadeel van met z’n allen thuis zijn is dat er altijd wel iemand om je heen is. Waar is jouw eigen plek om tot rust te komen? Kun jij lekker even alleen in een hoekje zitten lezen of op je kamer spelen? Hooggevoelige kinderen worden eerder onrustig als ze voortdurend anderen om zich heen hebben. Ze hebben verwerkingstijd nodig om alle prikkels te laten zakken.

Tip:

  • Bedenk met elkaar waar ieders rustplek is, en hoe je aan mag geven dat je even behoefte hebt om je terug te trekken op je eigen veilige plek.

Wat te doen bij overprikkeling?
Een overprikkeld kind kan niet meer helder denken. Je kind wordt boos, verdrietig of trekt zich terug. Op zo’n moment is een gesprek niet mogelijk. Geef je kind de ruimte om bij te komen voor je in gesprek gaat. Op een later tijdstip kan je kind precies vertellen wat er fout ging en eventueel excuses aanbieden.  Een overprikkeld kind kan ook niet kiezen. Dus bedenk van te voren wat je kind mag doen bij overprikkeling. Dus als je niet kunt kiezen ga je lezen, want daarmee kom je tot rust. Of als je niet weet wat je op brood wilt geef ik je pindakaas, want dat vind je altijd lekker.

Tips:

  • Stop samen met je kind  briefjes in een doos met dingen die hij/zij leuk vindt om te doen.
  • Bij overprikkeling haal je een briefje uit het doosje en dat is de activiteit die dan gedaan wordt.
  • Spreek dit van te voren ook met je kind af, zodat dit geen verrassing is.

 

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..