Column Niemand is een klier voor z’n plezier

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Column Niemand is een klier voor z’n plezier

Column

Niemand is een klier voor z’n plezier

Door: Afke Nynke Elting, pedagoog en schoolmaatschappelijk werker

Verdrietig. Onzeker. Jaloers. Boos. Zo voelt Marthe zich. Het is niet leuk dat haar ouders zijn gescheiden. En het is niet eerlijk dat haar broer het wél leuk vindt op school en Marthe niet. En dan ook nog alle onzekerheden die ze oppikt uit haar omgeving rondom de maatregelen van het coronavirus.

Marthe is een prachtige meid uit de bovenbouw van de basisschool. Haar blonde paardenstaart danst heen en weer als ze enthousiast vertelt over haar hobby turnen. Diezelfde paardenstaart zwiept heen en weer als Marthe van boosheid niet meer weet wat ze moet doen en dit uit in negatief gedrag; slaan met deuren, spullen van tafel gooien en schreeuwen naar iedereen die ze tegenkomt.

Marthe’s ouders hebben ondanks de scheiding goed contact en zijn een mooi voorbeeld hoe je de opvoeding van kinderen kunt delen terwijl je geen partnerrelatie meer hebt. Maar ze weten niet wat ze kunnen doen om hun dochter te helpen. De leerkracht van Marthe deelt dit gevoel. Daarom wordt Marthe aangemeld bij Cedin. Vanuit de driehoek kind-gezin-school werken we op deze verschillende niveaus aan het welzijn van Marthe.

Ik leer ouders en leerkrachten: ‘Niemand is een klier voor z’n plezier.’ Als negatief gedrag langere tijd aanhoudt, raakt het geduld en de rust op bij de volwassenen om een kind heen. Onthoud en herinner dat het gedrag van een kind, maar ook van een volwassene, altijd een positieve intentie heeft. Wat is de positieve intentie die Marthe voor zichzelf wil bewerkstelligen met haar negatieve gedrag?

Als ik dit met ouders en school bespreek ontstaat er ruimte; ruimte voor gesprek, ruimte voor ideeën, ruimte voor een andere benadering van ouders en leerkracht richting Marthe. Ze is niet expres boos, ze doet het niet met opzet. In haar pogingen haar (faal)angst onder controle te houden, legt Marthe een te grote druk op zichzelf om ‘het goed te doen’ en overzicht te bewaren. In een periode van extra onzekerheden zoals het coronavirus, is dit extra lastig voor Marthe en loopt de emmer over.

Door ook te kijken naar gebeurtenissen in het leven van Marthe, zowel in het heden als verleden, kunnen we het gedrag van Marthe betekenis geven. Ouders en leerkracht leren wat Marthe nodig heeft. Ze moest bijvoorbeeld ook de scheiding nog verwerken.

En vervolgens gaat het stromen… Marthe voelt zich gesteund door haar ouders en leerkrachten. En ze voelt zich gezien en gehoord, omdat ze wordt aangesproken op wat ze wel en niet laat zien. Dit geeft haar het gevoel dat ze er mag zijn en dat laat haar zelfvertrouwen groeien. Ze turnt als nooit te voren.

En haar staart danst weer meer dan dat ‘ie zwiept.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..