Hoogbegaafd zijn en toch thuis zitten

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Een prachtige tijdelijke baan

Achtergrond

Hoogbegaafd zijn en toch thuis zitten

“Als je slim bent, kun je goed leren en ga je graag naar school.” – Door Jan Kuipers, specialist (hoog)begaafdheid

Zo hoort het te zijn, maar voor (hoog)begaafde kinderen is dat niet altijd werkelijkheid. Er is een groep kinderen dat zelfs helemaal niet naar school gaat. Over de oorzaak wordt verschillend gedacht: ouders en kind verwijten de school dat zij geen goed onderwijs geeft en de school wijst vooral naar de problemen van het kind: een patstelling.

Wat is er mis?

Ik kom het in de praktijk helaas vaak tegen. Neem Floris, een slimme jongen van 11, hij zit al maanden thuis. Floris heeft wisselende schoolervaringen achter de rug. Als kleuter was hij al slim, onbevangen, vrolijk, nieuwsgierig en leergierig. Vanaf groep 3 verandert hij langzaam naar een wat stille jongen, niet opvallend, één die braaf zijn werkjes doet. Hij maakt ‘zon’ werkjes en juf is tevreden.

In groep 5 klaagt Floris over buikpijn, ouders bespreken dit met de leerkracht. Floris mag wat extra werk doen en het probleem lijkt opgelost, Floris toont weer hetzelfde introverte gedrag. Volgens juf is Floris een prettige leerling.

In groep 6 komt hij bij een juf met een andere aanpak, zij heeft een open sfeer, werkt meer los van de methode en stimuleert moeilijk werk, daagt uit en kletst met hem. Floris laat langzaam meer zien, toont zelf initiatieven, komt met ideeën en is vrolijk.

Groep 7 is een belangrijke groep. Prestaties tellen, want hier wordt de keus voor VO eigenlijk bepaald, een stevig beeld. Dit beeld slaat bij Floris in als een bom, paniek en angst slaat toe. Vanaf de herfstvakantie gaat hij niet meer naar school.School overlegt met ouders en willen en psychologisch onderzoek. Wat is er mis met Floris?

Het lijkt goed te gaan, maar dat is schijn

Floris is geen kind met een stoornis of een afwijking. Hij is gevoelig, floreert bij een open en veilige begripvolle leeromgeving, (groep 1-2 en 6), maar trekt zich terug als de druk om zich aan te passen groter wordt (groep 3,4,5).

In groep 7 komt daar de druk om te presteren nog eens bij en dat wordt te veel voor Floris. Dit beeld zie je meer bij (hoog)begaafde kinderen; het lijkt goed te gaan, maar dat is schijn.

Er is niets mis met Floris, maar hij heeft door zijn hoge begaafdheid wel een andere leerbehoefte dan de standaard aanpak. Het gaat mis vanwege het simpele feit dat zijn leerbehoefte niet goed is herkend en niet goed is erkend. Een gebrek aan kennis en vaardigheden.

De aanpak

Dat wat we al vermoeden bleek te kloppen. Psychologisch onderzoek bevestigt de hoge begaafdheid van Floris. Op basis daarvan wordt met ouders en school een plan voor terugkeer gemaakt. Floris krijgt begeleiding in weer leren te vertrouwen op zijn eigen kunnen, ouders leren om hem weer meer los te laten en school leert om zijn leerbehoefte te beantwoorden.

Een mooi voorbeeld van de Cedin aanpak, waarin zowel kind, ouders als school altijd betrokken worden!

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..