Blog: Uitdaging in een uitdagende periode

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Uitdaging in een uitdagende periode

Achtergrond

Blog: Uitdaging in een uitdagende periode

Na een paar weken trekt het eerste coronastof zo langzamerhand op. Iedereen probeert zijn of haar weg te vinden in (thuis)werken en thuiswerkende kinderen. De scholen werken keihard aan het klaarzetten van allerlei lessen, maar in de dagelijkse praktijk thuis blijkt het lastig om alles te combineren.

Zoeken naar de juiste balans
Deze periode is één grote uitdaging voor kinderen, ouders én leerkrachten. Juist ook kinderen die op school behoefte hebben aan uitdaging zijn zoekende. Sommige scholen laten al het extra werk gewoon doorgaan en sturen de plusklas-leerkrachten ook opdrachten toe. Andere scholen zijn gestart met de basis. Daar is (nog) geen ruimte voor extra werk en uitdaging. Leerkrachten zoeken naar de juiste balans.

Ook ouders zijn daar druk mee. Het zoeken naar de juiste begeleiding in combinatie met eigen werkzaamheden. Het ene kind is blij dat hij op zijn eigen tempo door de stof heen kan. Het andere kind zit thuis en mist zijn vriendjes en vriendinnetjes enorm. En weer een ander kind heeft geen idee hoe hij thuis aan het werk moet gaan en blijven. In alle gevallen vraagt het veel van ouders. Zij moeten daarnaast namelijk ook nog allerlei dingen uitvogelen voor hun werk. Denk aan online vergaderen terwijl de hond er enthousiast doorheen blaft, je zoon roept dat hij klaar is op de wc en je dochter vraagt of je haar kunt helpen met rekenen: dat is best even wennen.

Leerkracht van je kind: best ingewikkeld
Op sociale media ontmoeten we elkaar meer dan ooit en delen we ontzettend veel. Ouders zien wat voor schoolwerk hun kinderen krijgen en ook hoe ze het doen. Bij een aantal ouders van hoogbegaafde kinderen roept dat vragen op over het niveau van het werk of over de aanpak van hun kinderen. Het zien van hoe het bij anderen gaat – zeker als dat er heel mooi en strak uitziet – roept ook weer vragen op: wat doe ik dan verkeerd? Waarom krijgt mijn kind geen moeilijker werk? Waarom lukt het mij niet om mijn kind te motiveren voor extra werk? Ouders ontdekken dat leerkracht zijn van je kind heel ingewikkeld kan zijn. Ouders die zelf leerkracht zijn, ontdekken dat lesgeven aan je eigen kind thuis heel andere vaardigheden van je vraagt dan lesgeven aan je eigen klas.

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Dagritmes en lesideeën vliegen je om de oren. Online bijeenkomsten over het geven of volgen van online bijeenkomsten. Uitdagende lessen, creatieve ideeën: het internet staat er vol mee. Dat biedt kansen om extra uitdaging te geven aan degenen die dat nodig hebben. Maar realiseer je ook, dat deze periode al een uitdaging op zich is. Niet iedereen heeft behoefte aan nóg meer uitdaging, nog meer extra. Sommigen vinden het juist fijn om even terug te gaan naar de basis of zien door de bomen het bos niet meer.

In deze tijd, waarin de wereld op zijn grondvesten schudt, is een beetje meebewegen en zorgen voor een stabiele basis het belangrijkst. En af en toe samen ergens de lol van in zien. Makkelijker kunnen we het misschien niet maken, wel leuker. Daarom hebben we een Challenge-bingo ontwikkeld.

De Challenge-bingo
Voor ouders en kinderen die op zoek zijn naar extra uitdaging. Voor kinderen die zich rot vervelen thuis. Voor alle ouders die online vergaderingen hebben en dat lastig combineren vinden met thuiswerkende kinderen. Voor iedereen die af en toe even niet meer weet wat ‘ie moet. Schrijf deze Challenge-bingo  met een gerust hart op als onderwijstijd in je dagschema. Er zitten namelijk allerlei leerdoelen verstopt. Challenges afgerond? Bedenk dan samen met je kind weer nieuwe! En deel ze vooral.

Challenge-bingo PO

Challenge-bingo VO

PS: In het kader twee vliegen in één klap heeft mijn puberdochter geholpen. Het leukste idee in haar optiek heeft het helaas niet gehaald. Mocht je tijdens een online bijeenkomst met mij op de achtergrond mijn kind heel hard horen boeren, dan weet je waar het vandaan komt 😉

 

Ragnild Zonneveld
Onderwijsadviseur bij Cedin en ECHA specialist in Gifted Education

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..