Van probleemgericht naar oplossingsgericht opvoeden

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Een prachtige tijdelijke baan

Achtergrond

Van probleemgericht naar oplossingsgericht opvoeden

De nadruk op wat goed gaat

Opvoeden gaat niet altijd vanzelf. Soms loopt het even niet lekker met je kind en dan is het lastig om positief te blijven. Je komt dan samen in een negatieve spiraal terecht en gaat als ouder twijfelen of je het wel goed doet. Je bent niet de enige. Weet dat je deze spiraal kunt doorbreken, door je niet te richten op de problemen maar juist op oplossingen.

Je kind vertoont ongewenst gedrag. Jij hebt er alles al aan gedaan om dit te veranderen, maar het lijkt averechts te werken. Je vervalt in straffen en negatief gedrag. Wat is er nodig om dit te veranderen?

Van probleem naar oplossing

Als je kritiek van je omgeving krijgt op de manier waarop je je kind opvoedt, dan voelt dat heel vervelend. Dit is vergelijkbaar met hoe je kind het ervaart, als er veel op hem/haar wordt gemopperd.

Je hart kunnen luchten bij iemand over hoe lastig het is, is heel belangrijk, maar hier kom je meestal niet verder mee. Het voelt voor zowel jezelf als ouder, als voor je kind, veel beter als je met elkaar praat over wat er wel goed gaat. Je moet vast even diep nadenken als je gevraagd wordt: zijn er ook momenten waarop het wel goed gaat? Toch is het belangrijk dit wel te doen, ook al zijn het maar heel korte momenten. Als je je van die uitzonderingen en goede momenten bewust wordt, is het de kunst je daarop te richten en deze verder uit te bouwen. Vraag je zelf eens af wat er tijdens die momenten anders was. Daar wil je meer van!

De vuist en de wenshand

Via ‘de vuist naar de wenshand’ oefening, kun je leren bewust positief te reageren op ongewenst gedrag van je kind en leren om op een positieve manier met elkaar te communiceren. Het leert je kijken naar de oplossingen in plaats van naar de problemen.

De vuist

Probeer eens terug te denken aan hoe je een steeds terugkerend gedragsprobleem met je kind hebt besproken. Waarschijnlijk ging dat meestal zo: 

  1. De altijd-duim

‘Elke keer, altijd, nooit doe je….’

  1. De schuld-vinger

Je omschrijft vaak het ongewenste gedrag. ‘Het is fout, gemeen, niet leuk dat je …’

  1. De gevolg-vinger

‘Begrijp je dan niet…?’ en dan maak je vaak een lijst met negatieve gevolgen van dit gedrag.

  1. De oorzaak-vinger

‘Waarom doe je dat nou?’ Je vraagt om uitleg aan je kind of je geeft je eigen uitleg waarom het kind zich zo gedraagt.

  1. De doof-pink

‘Hoe vaak heb ik je dat nou gezegd?’ Je maakt vaak een opmerking over dat je er steeds weer op terug moet komen, er niks verandert en hoe onverantwoordelijk het kind zich gedraagt.

De wenshand

Stel jezelf eerst de vraag: ‘wat doet je kind, wat je graag anders wilt zien? Denk na over wat je wilt dat je kind wél doet in dezelfde situatie?

Hoe spreek je het kind aan met behulp van de wenshand?

  1. De contact-duim

‘Ik wil even samen met je praten.’ ‘Kom eens bij me zitten.’ ‘Kijk me eens aan schat.’

  1. De wens-vinger

‘In dit soort situaties wil ik graag dat…’

  1. De voordeel-vinger

‘Ik denk dat dit goed zou zijn omdat…’ Benoem de voordelen.

  1. De vertrouwen-vinger

‘Ik ben er van overtuigd dat je dit kunt, omdat…’

  1. De besluit-pink

‘Wat spreken we af?’ ‘Wat stel je voor?’ ‘Hoe kan ik je helpen herinneren als je het even vergeet?’

De nadruk op wat goed gaat

Via de wenshand betrek je je kind bij het oplossen van de situatie. Het effect is dat je kind zich gehoord en serieus genomen voelt. Je zult er versteld van staan met welke oplossingen ze zelf zullen komen. De nadruk komt te liggen op de positieve dingen, in plaats van op de dingen die niet goed gaan. Zo doorbreek je de negatieve spiraal. Het zal het zelfvertrouwen van je kind doen toenemen en jullie relatie verbeteren. Het is meteen toe te passen in het dagelijkse leven en je zult merken dat het snel resultaat geeft.

 

Werken in de driehoek

Cedin Zorg begeleidt en behandelt kinderen van 0-18 jaar met milde tot complexe problemen. In ons werk staat de driehoek kind – gezin – school centraal. We helpen kinderen bij psychische moeilijkheden en leerproblemen zoals dyslexie, en staan leerkrachten bij met hulpverlening in de klas. Ouders bieden we een steuntje in de rug bij de opvoeding thuis. Je kunt bij ons terecht voor onderzoek en behandeling.

(Bron Vuist en wenshand: Parents’ Skills, 2009 BrandNewWay/Uitgeverij Pica, pag 57/58.)

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..