Veerkrachtige vlinder

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Veerkrachtige vlinder

Column

Veerkrachtige vlinder

Door: Afke Nynke Elting, pedagoog en schoolmaatschappelijk werker

“We merken dat ze stiller en meer teruggetrokken is. Naar school gaan wil ze liever niet. Terwijl ze vroeger niet kon wachten om juf weer te zien! We begrijpen het niet. Wat is er met haar aan de hand?”

De ouders van Marieke (7 jaar) maken zich zorgen over hun dochter. Marieke zit in groep 3 op de basisschool. Samen met haar oudere broer van 9 en jongere zusje van 2 woont ze met haar ouders  op de Friese klei.  In een hecht, liefdevol gezin waarin op het eerste gezicht geen opvallende gebeurtenissen zijn geweest die Marieke’s ontwikkeling negatief beïnvloed zouden kunnen hebben. Met deze bezorgde ouders ga ik in gesprek. Samen onderzoeken we wat er precies aan de hand is.

We maken een tijdlijn vanaf de geboorte tot nu. Wat heeft Marieke in haar korte leven allemaal meegemaakt? Dat kunnen mooie en fijne dingen zijn, maar ook verdrietige of belemmerende situaties. We proberen hier vanuit Marieke’s oogpunt naar te kijken: hoe zou zij dit hebben ervaren?

Marieke’s zusje werd twee jaar geleden geboren, toen Marieke net naar de basisschool ging. Een nieuwe fase in haar leventje waarin er ook thuis veel veranderde. Er kwam een baby bij waardoor zij zich moest voegen in de nieuwe gezinsstructuur van jongste naar middelste kind. Tegelijkertijd kreeg ze op de basisschool een nieuw ‘eigen’ leven naast thuis. Eind groep 2 kreeg Marieke samen met de rest van de wereld voor het eerst te maken met corona. Marieke was nog (te) jong om te begrijpen wat er precies aan de hand was. Maar ze moest zich wel voegen in thuisblijven en vervolgens weer naar school gaan. Voegen betekent flexibel aanpassen aan de situatie. Daar is veerkracht voor nodig. Marieke’s veerkracht is een beetje overbelast geraakt, merken we op. Hoe zorgen we ervoor dat dit weer terugkomt?

Met Marieke heb ik een aantal gesprekken. Ze vertelt me dat haar lievelingsdier een vlinder is: “Vlinders hebben zulke mooie vleugels en kunnen overal heen gaan waar ze willen!” De vlinder gebruik ik met Marieke – en later ook met haar ouders – als metafoor voor de veerkracht. Deze beeldende en fantasierijke manier van werken past heel goed bij de creatieve Marieke. We praten over vlinders en Marieke vertelt zo steeds meer over zichzelf en wat zij nodig heeft. Het vlindertje moet soms uitrusten en zoekt dan een bloem op waar het even tot rust kan komen. Wat is voor Marieke rustgevend? Wat maakt haar blij? En heel belangrijk: wat heeft ze hierbij nodig van haar ouders? Vrij snel merken haar ouders dat Marieke weer wat vrolijker en spraakzamer wordt.

Een paar weken later krijg ik een telefoontje van Marieke’s moeder: “Gisteren liepen we naar school en pakte Marieke mijn hand. ‘Kom mem’, zei ze, ‘doorlopen want ik wil nog even spelen op het plein voordat de bel gaat.’ Ze mocht van haar moeder alvast vooruit lopen.

Als een veerkrachtige vlinder huppelde Marieke naar school.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..