Kinder- en jeugdpsychiatrie

Soms gaat (helpen) opgroeien niet vanzelf. Je overziet ‘de dingen’ niet meer. Jouw situatie is voor jou, je ouders en je omgeving moeilijk. Je ouders, vrienden en anderen proberen je te helpen maar je lijkt vast te lopen. Wij helpen je om uit deze situatie te komen. Onze medewerkers ondersteunen je hier graag bij.

Met kinder- en jeugdpsychiatrie (geestelijke gezondheidszorg) bieden we hulp aan kinderen en jeugdigen met een psychische aandoening die zo ernstig kan zijn, dat zij hierdoor in hun ontwikkeling worden bedreigd.

Soms zijn de problemen in de ontwikkeling van een kind zo groot dat het fijn is dat er een psychiater meekijkt. Een psychiatrisch onderzoek leidt niet altijd direct tot een diagnose of een stempel, maar wel tot een compleet beeld. Samen werken we aan een oplossing die past in jullie gezin en bij jullie kind. Dit kan therapie, medicatie of begeleiding zijn.

In onze behandeling stemmen wij school en thuis altijd op elkaar af, omdat we geloven in de kracht van het verbinden van de werelden waar een kind zich het meest in begeeft. School en thuis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij hebben jarenlange ervaring in het onderwijs en in de begeleiding thuis en kunnen een kind zo nodig op beide plekken behandelen. We zorgen ervoor dat beide werelden naadloos op elkaar afgestemd worden.

Kinder- en jeugdpsychiatrie is de verantwoordelijkheid van gemeente waarin het kind woont. Voor begeleiding of behandeling bij Cedin is een verwijzing van de huisarts, wijkteam, gebiedsteam of andere specialist nodig.

Na zo’n verwijzing staat nog niet precies vast welke (behandel-)vorm van jeugdhulp (dus welke voorziening) een jeugdige of zijn ouder precies nodig heeft. In de praktijk is het de jeugdhulpaanbieder (bijvoorbeeld de jeugdpsychiater) zelf, die na de verwijzing beoordeelt welke voorziening precies nodig is. Deze bepaalt dus de inhoud van de zorg en hij bepaalt zijn oordeel mede op de protocollen en richtlijnen die voor een professional de basis van zijn handelen vormt.
Wij als hulpaanbieder moet zich daarbij houden aan de algemene afspraken die hij daarover met de gemeente heeft gemaakt in het kader van de contract- of subsidierelatie én met de regels die de gemeente bij verordening heeft gesteld over het vrij-toegankelijke en niet vrij-toegankelijke deel van het aanbod. Op deze manier kan de gemeente op een hoger niveau sturen op de inzet van jeugdhulp.

Uitleg in video's

Nieuws & Blogs

Als (helpen) opgroeien een uitdaging is

Het is donderdagmiddag en ik kom bij een gezin uit Leeuwarden vandaan. Zoon Bart van 8 jaar heeft het moeilijk op school. De omgang met zijn klasgenoten verloopt moeizaam. Hij vindt weinig aansluiting en ook juf krijgt lastig grip op hem. Bart zit hierdoor niet goed in zijn vel en dat resulteert in onhandelbaar gedrag, zowel op school als thuis. De school heeft, in overleg met de ouders, onze hulp ingeschakeld. Uit onderzoek blijkt dat Bart ADHD heeft. Mijn collega, orthopedagoog Titia, ziet Bart nu wekelijks op school. Door middel van behandeling zorgt ze ervoor dat Bart meer overzicht krijgt en rustiger wordt.

“Ik zou graag eens kijken hoe het thuis met hem gaat”, zei collega Titia vorige week. “Ik verwacht dat het Bart enorm zal helpen als hij thuis wat meer structuur krijgt en dat hij en zijn ouders handvatten krijgen om met zijn gedrag om te gaan”. Het klinkt logisch dat we Bart thuis ook een helpende hand bieden. Zijn leven gaat immers gewoon door als hij buiten het hek van de school is.

Ik verwacht dat het Bart enorm zal helpen als hij thuis wat meer structuur krijgt”

In de realiteit is het echter minder logisch. Het verbinden van de werelden waar een kind zich het meest in begeeft is niet altijd vanzelfsprekend. Dat zorgt er in sommige gevallen voor dat de behandeling thuis en op school niet altijd naadloos op elkaar afgestemd zijn. En dat is voor kinderen als Bart niet fijn, het zorgt voor onrust.

Toch zijn de school, ouders en het kind onlosmakelijk aan elkaar verbonden als het gaat om de ontwikkeling van het individuele kind. Daarom ben ik zo blij dat we het bij Cedin wèl vanzelfsprekend hebben gemaakt om deze werelden te verbinden. Wij kunnen dit doen doordat we twee organisaties bij elkaar hebben gebracht die verstand hebben van beide werelden. De één is al ruim 40 jaar werkzaam in het onderwijs (Cedin), de ander komt al jarenlang bij gezinnen thuis (Juneco). Als 1 organisatie werken we samen.

Ik heb zojuist met Bart zijn ouders afgesproken dat collega Titia volgende week bij hun thuis komt. ‘Wat fijn’, zeiden zijn ouders. ‘Bart is aan Titia gewend en voelt zich goed bij haar’. Die laatste opmerking zegt alles. Want dat is precies waarom we dit doen. Eén wereld maken van de zorg op school en de zorg thuis omdat het kind zich daar goed bij voelt.

Heb je een vraag? Stel hem gerust! Wij nemen contact met je op.



De gegevens die je invult in het contactformulier worden enkel gebruikt om contact met je op te nemen. Gegevens worden niet opgeslagen en alleen per e-mail naar de verantwoordelijke binnen Cedin verstuurd.