Maak kennis met…

Werkzaamheden

Als kinderergotherapeut binnen het passend onderwijs word ik ingeschakeld door scholen voor onderzoek, advies en kortdurende ondersteuning wanneer een leerling problemen heeft of dreigt te krijgen in zijn dagelijks handelen op school, waardoor hij niet optimaal kan participeren binnen het onderwijs. Veel voorkomende vragen zijn gericht op het schrijven (handschrift), de fysieke werkhouding, handvaardigheid, zelfverzorging, mobiliteit op school, omgaan met sensorische prikkels in de klas en procesvaardigheden tijdens het werken zoals planning en organisatie.

Ik onderzoek de vraag zoveel mogelijk binnen de context van het handelen; dus op school, in de klas en tijdens de situatie waarin de problemen naar voren komen. Het doel is om met de leerling, leerkracht, onderwijsassistent en ouders te komen tot inzicht, begrip en praktische haalbare oplossingen.

Wanneer een aanpassing of hulpmiddel een oplossing kan zijn, kan ik ondersteunen bij het uitproberen daarvan en helpen bij de eventuele aanvraag. Daarnaast kan ik (preventief) voorlichting en scholing geven over onder andere fijne motoriek, schrijven en sensorische informatieverwerking.

Ik word gelukkig wanneer ik met het kind, de leerkracht en ouders tot de kern van de vragen kom, we met zijn allen de motivatie te pakken krijgen om tot oplossingen te komen en we zien dat wat we bedacht hebben ook echt werkt. Iedere vraag is uniek en vraagt zijn eigen aanpak en onderzoek en de ontwikkelingen binnen het vak gaan maar door. Dat maakt dat ik het werk als kinderergotherapeut na bijna 30 jaar nog steeds heel erg boeiend vind.

Wat anderen zeggen

Reactie van een leerling op het regulier voortgezet onderwijs: Nienke is heel erg aardig en heel behulpzaam. Ze kan goede oplossingen bedenken. Ze is ‘onnormaal’ handig. Zonder deze hulp zou ik misschien wel naar de mytylschool moeten. Daar zit een vriendje van mij op. Voor mij is deze school beter.

Reactie van ouders: Naast de vaardigheden op ergotherapeutisch gebied is het fijn om iemand naast je te hebben met empathie en motivatie om datgene wat je graag als ouders en kind wilt bereiken te ondersteunen. De inventiviteit en het vermogen om overal een oplossing voor te vinden geeft vertrouwen aan zowel ouder, kind als school dat het goed gaat komen. Zeer ondersteunend dus voor iedereen.

Reactie van een leerkracht na aanleiding van het ontwikkelen en geven van een ervaringscircuit voor de klas ter ondersteuning van een leerling met een spierziekte: Superleuk dat je dit doet! Ik wil het parcours wel op één van mijn dagen en wil ook meedoen. En na afloop: Super bedankt voor je enorme inzet!

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..