Leerlingenzorg

Cedin biedt maatwerkoplossingen voor leerkrachten, docenten, teams en scholen wanneer leerlingen vastlopen in hun ontwikkeling. Samen zorgen we ervoor dat leerlingen weer optimaal tot ontwikkeling komen! Binnen de leerlingenzorg doen we onderzoek / diagnostiek en bieden we consultatieve leerkrachtbegeleiding. Onze focus ligt vooral op het versterken en ondersteunen van leerkrachten, docenten en teams in hun dagelijks werk.

Leerkrachten of docenten kunnen uiteenlopende vragen hebben over de ontwikkeling van een leerling. Naast vragen ten aanzien van de ondersteuning van leerkrachten of vragen over individuele leerlingen, kunnen ze bij Cedin ook terecht met bredere zorg- en onderwijsvragen als team, school of bestuur.

Wij denken mee als scholen:
➜ vragen hebben over het gedrag van een leerling, groepsdynamiek,
het pedagogisch klimaat, dyscalculie of dyslexie.
➜ passend onderwijsaanbod willen creëren voor elke leerling.
➜ ondersteuning zoeken in de vorm van diagnostiek, zoals IQ-bepaling of een schoolverlatersonderzoek.
➜ zich afvragen hoe ze de zorgstructuur binnen een school of samenwerkingsverband kunnen versterken.
➜ op zoek zijn naar scholing of begeleiding ten aanzien van
diverse onderwijs gerelateerde vaardigheden.
➜ supervisie, intervisie of casuïstiekbespreking willen inzetten binnen de school.
➜ hulp willen bij het organiseren van cpo’ers, expertgroepen en scholing op
gebieden zoals rekenen, het jonge kind of hoogbegaafdheid.

Waarom Cedin?

➜ Brede expertise
Onze psychologen, orthopedagogen en pedagogen hebben ervaring
in zowel onderwijs als jeugdhulp.
➜ Samenwerking
We werken nauw samen met onze onderwijsadviseurs en stemmen
onze aanpak af op de vraagstukken.
➜ Flexibel
We schakelen snel op en af en bieden maatwerk, zowel op school
als in onze praktijken.
➜ Erkende opleidingsorganisatie
Wij zijn een officieel erkende werkplek voor de opleiding
tot orthopedagoog-generalist.

Veelgestelde vragen

Maak jij je zorgen om je kind? Denk je dat er op school meer uit je kind te halen valt dan wat hij of zij laat zien? Zit je kind niet lekker in zijn vel? 

Ga het gesprek aan met de meester of juf! Delen ze je zorgen of zien ze iets anders bij jouw kind? 

School heeft vaak haar eigen systeem hoe zorg geregeld wordt. Vraag eens aan school of jouw zorgen daarin worden meegenomen.

Op dit moment bieden we geen particulier onderzoek naar dyscalculie. Dit onderzoek doen we alleen na aanmelding vanuit de school.

Nee, een vraag vanuit leerlingenzorg is altijd een vraag van leerkrachten / de school en is dus niet een jeugdhulpvraag. Scholen betalen namelijk zélf voor leerlingenzorg. Zij zijn hiervoor verantwoordelijk. De gemeente betaalt jeugdhulp en doorverwijzen gaat via de huisarts of gebiedsteams.

Mochten er zorgen zijn over gedrag wat ook veel thuis voorkomt, dan kunnen wij wel een advies geven om dit gedrag verder te laten onderzoeken. Het is dan aan jou als ouder of je hierin een meerwaarde ziet voor je kind.

Als juf of meester zorgen heeft over de ontwikkeling van jouw kind op school, kunnen ze bij Cedin een onderzoek aanvragen. Daarvoor geven ouders allereerst hun toestemming.

Onze orthopedagoog/psycholoog maakt vervolgens afspraken met school, maar heeft ook een intakegesprek met ouders. Hierin hebben we het over hoe jouw kind thuis is, wat sterke kanten zijn en waar je als ouders mogelijk zorgen over hebt. Meestal vragen we ook naar bijzonderheden in de ontwikkeling en opvoeding. Ouders kennen hun kind het beste, dit is dus belangrijke informatie voor ons.

Het onderzoek doen we op school. Ouders zijn daar niet bij. We kijken bijvoorbeeld in de klas of gebruiken vragenlijsten om ergens meer over te weten te komen. Na het onderzoek schrijven we een verslag en hebben we een adviesgesprek met ouders. Dit adviesgesprek doen we het liefste met de school erbij. Je kunt als ouder zelf aangeven of je dat wilt. Het adviesgesprek is een belangrijk onderdeel, want we vertalen de resultaten van ons onderzoek naar een effectieve aanpak op school. We luisteren naar wat de leerkracht nodig heeft om jouw kind te helpen en hoe je als ouder hier ook positief aan kunt bijdragen. Na het gesprek delen we het verslag en met toestemming van ouders delen we dit ook met de school.

Het is vervelend om als ouder te zien dat je kind worstelt met rekenen. Sommige kinderen krijgen echt rekentegenzin. Dan wil je graag dat er iets aan gedaan wordt. Ga hierover in gesprek met school en geef je zorgen aan. Vertel ook wat je thuis ziet. Misschien oefen je thuis en zie je dat je kind steeds dezelfde fouten maakt. School zal de rekenproblemen herkennen en ermee aan de slag zijn of gaan.

Rekenproblemen zijn echter niet zomaar dyscalculie te noemen. Dan moet school namelijk ook voldaan hebben aan een aantal voorwaarden. Zoals vanaf groep 3 hele goede rekenhulp bieden naast goed rekenonderwijs in de groep. Ook moet school uitzoeken wat je kind lastig vindt bij rekenen door te analyseren wat moeilijk gaat. En als school weet wat moeilijk gaat, moeten ze daar passende rekenhulp op aanbieden.

Als dan blijkt na zes maanden dat je kind weinig groei doormaakt, beoordeelt school of een onderzoek naar dyscalculie zinvol is. Of dat school een onderzoek wil naar de rekenvaardigheden van je kind. Onderzoek naar dyscalculie doen we namelijk pas in groep 5 en het liefst in groep 6 en als je kind bij rekenen minstens drie keer de laagste score heeft gehaald op bijvoorbeeld de toets van Cito, Boom of IEP. Ook kijken we met school mee of de andere vakken wel duidelijk beter lukken, vooral begrijpend lezen. Cedin gaat met school in gesprek over deze voorwaarden, voordat ze een kind kunnen aanmelden voor onderzoek naar dyscalculie.